onsdag 6 mars 2013

Nya Zeeland del 1

Vi har nu varit i Nya Zeeland lite över en vecka och har hunnit se de mesta av norra ön. Det har varit en helt underbar vecka. Vi ha fått varit med om en massa och fått lära känna härliga människor.

Vi reser runt med ett bussbolag som heter Kiwi Experience. Vi har ett så kallat hop-on-hop-off pass, vilket betyder att vi får hoppa av och på när och var vi vill. De gröna bussarna går ungefär varannan dag. Vår chaufför är även vår guide, så han bokar allt som vi vill göra och även boende åt oss. Dessutom gillar han att rasta oss på fina vandringsleder åtminstone en gång om dagen.

Auckland
Vi kom med flyg från Sydney till Auckland, var vi bara sov en natt och stack iväg med bussen redan nästa morgon. Tydligen tycker många att Auckland är en tråkig stad, så man skall skynda sig därifrån. Innan vi flyger tillbaks till Sydney kommer vi nog att vara där ett par nätter i alla fall, för att få en egen uppfattning om staden.

Hot Water Beach
Vårt första stopp med bussen. Vattnet under sanden på Hot Water Beach är hett, så man kan gräva en liten pool åt sig och blanda med havsvatten för att få passande temperatur. Det är bara på ett litet område på stranden som man kan gräva fram varmvattnet och den delen av stranden var ju självklart smockfull med folk. När vi kom dit var hela området redan uppgrävt och de som kommit dit före oss hade förstås lagt sig i de pooler som hade hett vatten i sig. Så vi fick bara doppat fötterna. På campingplatsen som vi sov på fanns en liten restaurang, var vi fick jättegod fish and chips.

Bilder från en av de många vandringar som vi gjort - Catedral Cove

Catedral Cove

Waitomo

Black Water Rafting
Utanför Waitomo finns det stora underjordiska grottor med floder, vattenfall och glowworms. Vi fick våtdräkter, hjälm med lampa och varsin svart simring. Grottorna låg 65 meter under jorden. Vi hoppade ner för underjordiska vattenfall, flöt omkring i våra simringar och tittade på den otroligt vackra ”stjärnhimlen”, stjärnorna var blå-lysande maskar (glowworms) som hängde från taket i grottan.

Detta e en reklambild. Det var egentligen kolsvart i grottan. Bara Glowworms som lyste.

Rotoruta
Hobbiton
Vi åkte till stället var man spelade in Shire scenerna i Sagan om Ringen, alltså där Hobbitarna bor. Vi fick gå runt och titta på hobbithålen och sedan ta en öl i the Green Dragon (en bar i filmen).

Efter inspelningarna av Sagan om Ringen filmerna revs allt man byggt upp för filmen. Sedan när man skulle börja filma Hobbit filmerna bestämde man sig för att bygga allt "på riktigt". Så denna Hobbit-by kommer alltid att finnas här.

Trädet ovapå Baggins hus är faktiskt oäkta. Det kostade en halv miljon att bygga trädet.

Inne i the Green Dragon

Jag lekte hobbit-bartender

Tamaka Village
På kvällen fick vi besöka Tamaka Village. Här fick vi träffa Mauri folket och lära oss om deras kultur och historia. Matias fick till och med lära sig att göra en riktig ”Haka”. Man dansade hakan före krig, i ett försök att skrämma fienden. Idag gör rugbylaget All Blacks en haka dans före matcher mot andra länder. Senare på kvällen fick vi avnjuta en buffé med massor med kött och dessutom en helt underbar Nya Zeeländsk Pavlova (efterrätt bestående av marräng, frukt och grädde). Ordet Kia Ora (som betyder, välkomna, varsågod, hej, tack…) sades närmare 100 gånger under kvällen. Så vi har i alla fall lärt oss ett ord på Mauri.

Välkomstkommitén

Genom att studera tatueringarna i Maurifolkets ansikten fick man reda på varifrån de kom och till vilken släkt de hörde.

Taupo
Vi sov två nätter i staden Taupo. Här var höjdpunkten vandringsleden Tongariro Crossing. En av världens 10 bästa dagsvandringsleder som börjar med 700 trappsteg brant uppåt (kallas för the Devils Staircase). Trappan var verkligen djävulskt jobbig, vi måste stanna många gånger på vägen för att hämta andan. En av höjdpunkterna på vandringsleden är Emerald Lake, en grönblå vattenpott uppe i bergen. Det är ca 10 km bergsklättring från parkeringen sjön. Sista kilometern var riktigt jobbig, för man gick brant uppåt på lös sand och lösa stenar. Det var ännu värre att försöka komma sig ner därifrån. Jag tror jag föll fem gånger när jag försökte komma mig ner.  Utsikten uppfrån var fantastisk. Idag är en av vulkanerna aktiva, så vi fick inte gå längre än till sjön. Vi gick därför samma väg tillbaka ner till parkeringen som vi hade kommit upp.

Om man är riktigt tuff kan man även bestiga berget som blivit känt som Mount Doom, i Sagan om ringen filmerna. Man skall då gå i ca 2 timmar brant uppåt i lös lavasand och stenar. Men utsikten på toppen är så vacker att det är värt det. Sedan skall man då försöka ta sig ner också…

Vi fick höra att vi inte hinner gå både till sjön och upp för Mount Doom. Jag var väldigt trött när vi kommit upp för devils staircase, så vi besträmde oss för att gå skilda vägar. Jag gick till Lake Emerald och Matias besteg Mount Doom. Det var nog tur det också, för enligt Matias var det jättetungt att bestiga berget, så det kan hända att jag inte skulle ha orkat.

Det var en mycket tung dag, men det kändes otroligt bra när man kom upp på bergen och fick njuta av utsikten. Det kändes ännu bättre sedan när vi kommit tillbaka ner till parkeringen igen.

Lake Emerald uppe till vänster

Mount Doom till höger

River Valley
River Valley var en stor dal mitt i bushen. Här fick man vara med om rafting i floden som gick genom dalen, eller rida häst i bergen. Det kostade ju förstås rätt mycket att göra dessa, så vi var rätt många från bussen som bara tog det lugnt. Denna kväll hade vi en stor grillfest tillsammans.

Nu är vi då i Nya Zeelands huvudstad Wellington. Imorgon tar vi färjan över till den södra ön.