söndag 24 mars 2013

Resans slut

Vi åkte upp till Paiha för våra två sista nätter med kiwi bussen. Tyvärr var inga av de som varit på vår "gamla" buss där, men trevliga människor var det förstås på den nya också.

Paihia

Priset för snyggaste public toilets går utan tvekan till Paihia

Pahia (kallas också Bay of Islands) är en liten turistort som är populär bland Nya Zeeländarna. Det fanns egentligen inte så mycket att göra där, om man inte vill slösa så mycket pengar. Man kunde ha åkt ut med båt och fått simma med delfiner, men det kostade en hel del. Så vi tog det bara lugnt och njöt av våra sista dagar i det underbara kiwi-landet.

Sista kvällen åt vi middag med några vänner från kiwi bussen som hade kommit tillbaka till Auckland. Flyget skulle gå så tidigt på morgonen nästa dag, så vi bestämde oss för att inte betala för ett hostelrum, utan istället sova på någon bänk på flygplatsen. Efter några få timmars sömn var det dags att checka in till flyget. Då meddelade de att planet hade haft någon fel, så vi måste åka med ett flyg 15 timmar senare istället. Som plåster på såren fick vi gå efter nattmat på flygplasten, sedan skjuts till ett hotell var vi fick eget hotellrum, frukostbuffé och trerätters lunch! DET är verkligen fattiga backpackers dröm! ^^

Till Nya Zeeland, och speciellt Queenstown, vill vi absolut åka tillbaka om vi någonsin får chansen. Det är så mycket som vi inte hunnit se och inte hade råd att göra (exempelvis att hoppa fallskäm och bungy). Det är ju dessutom ett så otroligt vackert land!

Natten då vi kom tillbaks till Sydney visade det sig att de flesta hostel var fullbokade (vet inte varför), så vi fick sova på flygplatsen den natten också. Vi bokade då följande natt via nätet försäkeretsskull. Tror inte att jag skulle ha klarat av att ligga, illaluktande, på ett kallt golv en natt till.

Som tur har vi fått ändrat våra flygbiljetter, så nu har vi endast EN natt kvar här i Sydney innan vi åker hem! :O Det ska bli så otroligt skönt att få komma hem! Det är tungt att leva så osäkert som man gör när man förflyttar sig varje dag till nya ställen utan att veta var man kommer att sova nästa natt.

Denna resa att varit fantastisk! Ett riktigt äventyr, vilket vi ju var ute efter. :) Vi har lärt oss jättemycket under dessa 7 månader. Bland annat att det inte lönar sig att tappa modet vid varje motgång (vilket oftast en av oss gjorde :P). Det slutar bara med att man tar dumma beslut som man får betala för senare. Det var tur att vi hade varandra, speciellt när vi fick problem. Det var alltid en av oss som kunde tänka klart och hitta på lösningar, när den andra var uppgiven och helst skulle ha velat skita i allt och åka hem. Något annat som vi verkligen har fått träna på och bli bättre på är att spara pengar! Vi hade nog inte kunnat förutse att det skulle gå åt så mycket pengar som det har gjort här. Australien är verkligen en dyrt land att bo i. När vi kom till Nya Zeeland hade vi ju pengarna som vi fått för bilen och då lade vi upp en strikt budjet för de resterande veckorna av resan. Tack vare det visste vi att vi skulle ha råd med en del roliga saker också. :) (Det är dessutom lite billigare i Nya Zeeland än vad det är i Australien)

Det visade sig att vi skulle komma hem samma dag som min familj åker till Teneriffa på solsemester en vecka. De vill jättegärna att vi kommer med och det har vi ju förstås inget emot att göra. :P Så när vi kommer till London åker vi inte vidare till Stockholm, utan istället till Teneriffa och Playa de las Americas! :D

Tusen tack för att ni har läst bloggen! Det är roligt att se att så många har varit intresserade av att få läsa om vad vi gjort och sett. Vi ses snart! :D