måndag 18 mars 2013

Nya Zeeland, del 2

Nu har vi varit i detta underbara land i lite över 2 veckor, vilket betyder att vi bara har några dagar kvar. Vi är nu tillbaka i Auckland och har kört genom både norra och södra ön. Vi har hunnit se så otroligt mycket och fått lära känna super härliga människor.

I detta inlägg blir det mer bilder och mindre text. Eftersom det häftigaste i det här landet är den fantastiska naturen så tror jag det är bäst att vi delar med oss av vad vi sett med bilder. :)

Vi förstod inte riktigt hur stort Wellington var förrän vi gick upp på Mount Victoria och fick se ut över huvudstaden.

Wellington Museum var dessutom riktigt bra, inte bara för att det var gratis, utan för att det fanns så otrooligt mycket att se. Man kunde ha spenderat många dagar där.

Vi sov tre nätter i Wellington. Sedan tog vi färjan till södra ön. Vi sov första natten på södra ön i Kaiteriteri.

Underbar solnedgång vid Westport

Västkusten på södra ön är en av de vackraste "ocean roads" i världen.
Här nedan är ett par bilder från kustvägen.

"Pancake rocks" i Punakaiki

Ute på promenad på en av Franz Josefs många vandlingsleder

Franz Josef Glaciären

I Lake Mahinapua hade vi "anything but clothes" party. Jag och Matias klädde oss i packningsplast och svarta sopsäckar. På bilden är gänget utanför den gröna Kiwi Experience bussen.

Matias gick in i en målning vid Puzzling World i Wanaka

Wanaka var en riktig mysig liten stad

Efter natten i Wanaka for vi vidare till underbara, underbara Queenstown. Adrenalinkick-aktiviteternas huvudstad. Man kan hoppa bungyjump, hoppa fallskärm, åka världens högsta och längsta swing ("gunga"), osv. Staden omringas av höga berg och en stor glaciärsjö. Under vintrarna åker man slalom nerför bergen.

Grundaren av bungy hoppande, AJ Hackett har bland annat världens tredje högsta bungy i världen (134 meters fritt fall) och några mindre bungyn i Queenstown. På bilden är världens första kommersiella bungy (ca 50 meters fall)

Vi gjorde en dagstur till Milford Sound - en av välrdens vackraste platser. Synd bara att det var dimmit när vi åkte ut med färjan på sundet, som egentligen är en fjord. Så vi såg typ ingenting.. suck.

På vägen ner till fjorden

Det tog 3 timmar att köra till Milford från Queenstown. Båtturen var 2 timmar lång.

Några mäktiga vattenfall fick vi i alla fall syn på i dimman...

...och sälar

Det är ju nog ändå en mycket vacker plats.

Det var många som från vår buss som stannade längre i Queenstown än vad vi gjorde. Om vi hade haft mer tid skulle vi absolut stannat där längre. Ifall vi någon gång kommer oss tillbaka hit kommer vi definitivt att åka till Queenstown igen.

Det var sorgligt att skiljas från alla i bussen, men många av dem var från England, så förhoppningsvis kommer vi nog att få träffa dem igen någon gång i framtiden i alla fall. :)

Imorgon far vi upp till Paihia, nordligaste staden i NZ, sedan tillbaka till Auckland. Efter det blir det att flyga till Sydney och vänta på att få börja den långa resan hem. Flygen är rätt fulla nujyst, så vi är på väntelista. Därför måste vi hålla oss i Sydeny, ifall om någon avbokar och vi ryms med på flyget. Men senast den 18.4 kommer vi hem.