lördag 3 november 2012

Mangoes mangoes mangoes




Hej alla!
Lite uppdatering igen... :)

Måndagen den 15 oktober hoppade vi och ca. trettio andra backpackers på bussen som tog oss till Acacia Hills mango farm som ligger 70km utanför Darwin. Det är Australiens största privatägda mangofarm med ca 50 000 mangoträd. Vi hade turen att få ett två personers rum i en av barackerna som ligger på campområdet. Vi delar badrum och kök med andra. Internet och telefoner går inte att använda på farmen och det är cirka 20 kilometer till närmaste butik. Så det är verkligen ut i bushen. Vi har fått vänja oss med att sova med en massa småkryp och hoppas på att inte kackerlackorna skall hitta till vårt rum. Giftiga spindlar lär inte finnas här men ormar kan man råka på. Vi har inte själva sett någon men en tysk hade "lekt" med en i köket här om kvällen. 

Under skolningen den första dagen fick vi reda på våra arbetsuppgifter. Både jag och Matias utnämndes till mangoplockare. :D Vi hade hört att det är väldigt tråkigt att stå och packa mangon i packningshuset, så vi var nöjda. Som plockare jobbar man 9 timmar om dagen. Andra dagen började plockningen. Vi delades in i grupper på ca 5 pers. En som kör maskinen och resten som plockar frukterna och kastar dom in i maskinen som rengör dem och lägger dem i korgar, aka Bins. En full bin väger ca 400 kg och målet är att varje grupp skall plocka 20 bins per dag. Allt som allt är vi 11 grupper. Vi klättrar i träd och använder en lång kniptång för att få ner frukterna högst upp i träden. Det är otroligt hett och man har fått vänja sig med att vara genomvåt av svett hela dagarna. Vi måste ha långärmade tröjor och långbyxor + hatt när vi plockar, för att skydda och mot solen och mot mangosap. Sapen är en vätska som kommer ur mangon när man plockar den och om man får sap på sig kan det börja svida hemskt. Vi lägger en slags skyddskräm på händerna, men ansiktet får vi bara smörja in med solkräm. Så vi har båda fått lite sår i ansiktet av sapen och mina händer var en tid helt brunfläckiga. Om man får för mycket sap på sig kan man får Mangorash. Det är en massa utslag över hela kroppen som kliar. Vissa får rash och vissa får det inte. Det är lite som en allergi. Vi har som tur inte fått det ännu, knock on wood... 

Efter en veckas jobb lyckades jag dock gå in i en betonggrund och skadade min lilltå. Så på söndagen när vi tog bussen in till Darwin för att köpa mat för nästa vecka fick vi åka och träffa en doktor också. Han trodde att det kunde vara en fraktur, men eftersom det inte finns så mycket att göra med en bruten lilltå så bestämde jag mig för att inte ta någon röntgenbild. Den skulle  antagligen ha varit minst lika dyr som själva doktorsbesöket. Vi blev lite oroliga för om jag skulle få stanna på farmen och jobba när jag hade svårt att gå. Jag provade arbeta som vanligt, men det lyckades inte. Så jag hamnade i packningshuset. Min tå har blivit mycket bättre nu, men de vill att jag packar resten av säsongen i alla fall. Vi jobbar 12 timmar om dagen och står och packar mangon - skittråkigt. 
Vi vet inte riktigt hur länge vi kommer att jobba här efter plockningssäsongen. Det borde ta 1 -2 veckor innan all frukt är plockad och packad. Efter det kan man få klippa träden, men det är inte många som får de jobben. Hur som helst så har vi tänkt flyga till Cairns efter detta och resa ner längs östkusten så att vi är tillbaka i Sydney till jul, då mamma, pappa å syrran kommer. :)












Vårt lyxiga radhus






Köket







Allrum

2 kommentarer:

  1. Alltså bod ni i hede "lyxiga radhuset"? Va e som na fönster ut?? :) He e som så häftigt tå allt e utomhus, bara na små tak över :) Kraaaaaaaaaaam <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jepp. ;) Jo, faktist ett litet fönster me utsikt över mangoträden. :P He som e värst me att ha utomhus kök å sånt e att e finns småkryp överallt. Vi hadd en död paddo utanför dörin vår, sista vikon. :S

      Radera